#boetiezoekthetuit: Mom in Balance

10990022_10153045611290729_2577404206804669080_nTijdens mijn eigen zwangerschap heb ik een zwangerschapsyoga cursus gevolgd (zoals de meeste van ons in de 1e zwangerschap). Maar wat als je nu iets actiever te werk wil gaan tijdens je zwangerschap? Dan is ‘Mom in Balance‘ een heel leuk outdoor sportprogramma om te volgen. Bevalt het je goed? Dan helpen ze je ook na je bevalling om weer ‘back in shape’ te komen. Ik trainde een les mee bij ”Mom in Balance, Breda/ Oosterhout/ Etten-Leur” bij trainster Mirjam (zelf 6 maanden geleden moeder geworden). Benieuwd naar mijn ervaring?

Zoals de meeste van ons al weten of snel achter gaan komen is dat dit de meest uitdagende negen maanden van je leven zijn. Ze staan in het teken van goed zorgen voor je lichaam en in conditie blijven zodat je je kindje gezond kunt laten groeien. Het Zwanger Sportprogramma van Mom in Balance helpt je om fit, sterk en energiek te blijven tijdens je zwangerschap want je wil natuurlijk optimaal voorbereid zijn op de bevalling! Dit wilde ik natuurlijk wel een keer zelf mee maken…

foto's

Op naar Etten-Leur om een van de wekelijkse trainingen in de buitenlucht (deze zijn het hele jaar door) zelf mee te doen. We begonnen met de warming up in een kring. Tijdens deze oefeningen stelde iedereen zich even voor, vertelde hoe het met de zwangerschap ging of vertelde waarom ze meededen. Handig aangezien er veel nieuwe gezichten bij waren deze keer. De groep bestond uit zwangere dames, variërend van 14 tot 38 weken zwanger en dames die weer back in shape wilde komen na de bevalling. Je mag vanaf 12 weken zwangerschap al deelnamen aan deze groep en door gaan tot aan je uitgerekende datum!

Het hele uur bestond uit een aantal verschillende trainingen die je een total body workout geven:
cardiotraining: een vierkant uitgezet met pionnen waarlangs we joggend, huppend, knieheffend en squattend onze rondes maakte.
spierversterkende oefeningen: verschillende squats (voor die strakke billen) en oefeningen met een elastieke band (zoals op de foto’s te zien is)
interval training: 30 seconden op je eigen snelste tempo sprinten, rennen of joggen, een voorwerpje op de grond leggen en in 45 seconden rustiger terug lopen. Dit deden we 5 keer en bij iedere keer heen, legden we het voorwerpje 5 stappen verder.
stretchen en ontspanningsoefeningen: de cooling down, erg belangrijk, zeker als je zwanger bent want het is eigenlijk de bedoeling dat je zo min mogelijk spierpijn hebt de volgende dag (een beetje is natuurlijk niet erg, dan voel je dat je iets gedaan hebt).

Omdat je bij iedere oefening zelf goed moet kijken welk tempo je aan neemt, zijn deze lessen geschikt voor ieder sportniveau. Eigenlijk ontstaan er tijdens de les groepjes met verschillende tempo’s dus je hebt altijd wel iemand van je eigen niveau/tempo om bij aan te sluiten. Een duidelijk verschil is dat de zwangere dames de buikspieren vooral niet mochten aanspannen bij de oefeningen en de niet zwangere dames vooral wel de buikspieren moesten aanspannen.

foto's1

Hier even de grootste voordelen van deze training op een rijtje:
– Fit en Energiek je zwangerschapsmaanden door
– Minder last van zwangerschapskwaaltjes
– Een getraind lichaam helpt je bij de bevalling
– Een voorspoedig herstel na de bevalling
– Na de bevalling snel weer in vorm
– Contact met andere actieve zwangeren (dat vind ik vooral het leuke aan een zwangerschapscursus. Zeker bij je eerste kindje weet je niet goed wat je zou moeten voelen, verwachten en regelen. Samen kom je een heel eind!)

Waarom Mom in Balance?
Zij werken samen met gynaecologen en bekkenbodem fysiotherapeuten om een specifiek Sportprogramma samen te stellen voor het zwangere lichaam. Er wordt onder professionele begeleiding gewerkt aan het op peil houden van je algehele conditie en het versterken van je lichaam.

Hoe doe ik mee?
Met het Zwanger abonnement onbeperkt kun je op de jouw gewenste dagen meetrainen met de Zwanger workout. Ze plannen je in op 2 vaste dagen, daarnaast kun je extra workouts inplannen met de handige Mom in Balance App. De kosten voor het Zwanger abonnement onbeperkt, inclusief pakket (bestaande uit een tas, een boek en een DVD met oefeningen om thuis te doen), zijn € 68,50 per maand (incl. BTW, betaling via automatische incasso).
Ook is het mogelijk om 1 keer per week te trainen. Het Zwanger abonnement 1x per week, inclusief pakket (bestaande uit een tas, een boek en een DVD met oefeningen om thuis te doen), kost € 48,50 per maand (incl. BTW, betaling via automatische incasso).

Wanneer kan je beginnen?
Je kunt op ieder gewenst moment van start gaan met de workouts. Je begint met een abonnement van minimaal 3 maanden, en deze loopt door tot aan je uitgerekende datum. Mocht je toch eerder willen stoppen, dan is dat bij het Zwanger abonnement mogelijk. Als je eerder bevalt dan stopt het abonnement per direct.

Wordt deze cursus vergoed? 
De Zwanger workout wordt bij een aanvullend pakket gedeeltelijk vergoed door onder andere de volgende verzekeraars: Achmea, Zilveren Kruis, Avero, Agis en Energiek (het beste is om gewoon even je verzekeraar te bellen en na te vragen of deze cursus vergoed wordt. Nee heb je, ja kan je krijgen).

Na je bevalling weer ‘Back in shape’?
Na de bevalling kan je starten met de Back in Shape Workouts. Vanaf 6 weken na de bevalling (of vanaf 8 weken na een keizersnede), kan je het sporten weer oppakken en actief aan je herstel gaan werken.

Bekijk hier de “Mom in Balance” workout outfit die ik voor je samen heb gesteld.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s