#boetiezoekthetuit: wat mag je WEL eten tijdens je zwangerschap?

Eten!Vorige week bezocht ik de praktijk van voedings- en gewichtsconsulente Lisette Bulle. Samen hadden wij een leuk en interessant gesprek over wat je nu vooral wel mag eten tijdens je zwangerschap. Lijstjes met dingen die je niet mag eten in deze periode zijn erg in overvloede, je zou bijna het gevoel krijgen dat je bij alles wat je eet extra goed op te letten… Volgens Lisette is het belangrijk dat je je bewust bent van wat gezonde voeding eigenlijk is in plaats van je zelf dingen te ‘verbieden’ dat werk vaak averechts…

Lisette Bulle praktijkEerst stellen we Lisette even echt goed aan je voor.
‘Mijn naam is Lisette, getrouwd met Marcel en moeder van drie zonen, van 11,13 en 15 jaar. Al weer 5 jaar geleden ben ik mijn praktijk voor voedingsadvies en leefstijlcoaching gestart, waarin ik mensen begeleid met het veranderen van hun eetgedrag, zodat ze niet alleen afvallen, maar zich ook fitter en energieker gaan voelen. Met het opgroeien van mijn eigen kinderen raakte ik steeds meer geïnteresseerd in hoe je kinderen bewust kan maken van gezonde voeding en hun eetgedrag. Zelf ben ik van kinds af aan stevig geweest en ik weet dan ook wat het met jezelf en zelfbeeld kan doen. Twee jaar geleden heb ik de specialisatie “Kind en Voeding” gevolgd. Een leuke opleiding waarin je leert om samen met kinderen en de ouders, want die zijn natuurlijk ook verantwoordelijk voor wat een kind eet, te kijken naar de voedingsgewoontes van het kind. Een onderdeel van de opleiding was gezonde voeding tijdens je zwangerschap, hoe mooi is het om niet alleen goed voor jezelf te zorgen, maar ook voor het kindje dat in jou groeit.’ Benieuwd naar Lisette’s praktijk? Kijk dan op haar website

Het is natuurlijk altijd belangrijk om gezond te eten, maar zeker als je zwanger bent. Je hebt dan goede voelingsstoffen, vitamines en mineralen nodig voor jezelf maar ook voor je kindje. En zijn we er ons wel echt van bewust wat gezonde voeding eigenlijk echt is?

De eerste vraag die Lisette mij stelde was “weet je eigenlijk hoe vitamine’s en mineralen in je voeding komen?” (een beetje gekke vraag was het wel, het lijkt toch zo simpel… maar moest ik er ook even over nadenken). Mijn antwoord was, van de zon tijdens het groeiproces van planten en dieren. Gelukkig, dat klopte! Lisette hoort antwoorden als “dat weet ik eigenlijk niet” of “dat stoppen ze er in in de fabriek” toch ook regelmatig voorbij komen. Alles wat groeit en bloeit nemen vitamines en mineralen in toe en vanaf het moment dit je dit dit oogst, plukt of slacht neemt de hoeveelheid vitamine en mineralen, ook wel voedingsstoffen genoemd, af. Tijdens de bewerkingsprocessen van voedsel in de fabriek (verhitten, steriliseren, etc.) nemen die voedingsstoffen telkens een beetje af. Dus wat je zou kunnen doen om dat te voorkomen is om producten te eten die zo onbewerkt, vers en puur mogelijk zijn.

Hoe kies je echt bewust voor producten met goede voedingsstoffen (buiten naar een keurmerkje te kijken)?
Om je er zelf van bewust te worden of er nog wel goede voedingsstoffen zitten in het voedsel dat je koopt heeft Lisette een handig voorbeeld. “Een appel die je van de boom plukt zit nog vol met voedingsstoffen. Ga je hem verhitten en in een potje stoppen als appelmoes (buiten dat er nog allemaal conserveringsmiddelen en suiker toegevoegd wordt) worden die voeldingsstoffen al een stuk minder en als deze appel in een kant en klare appeltaart zit is er eigenlijk niets meer van over…buiten het smaakje, het idee dat er appel in zit.” Als je door de super markt loopt en op deze manier naar je eten kijkt wordt je je er goed van bewust welke producten je goede voedingsstoffen gaan geven en welke niet. Een leuke hulp vraag is nog “kan je je voorstellen hoe de ingrediënten er uit zagen toen ze nog leefden, bijvoorbeeld bij een brood? Ja toch? En kan je dat ook bij een Snickers of een Mars?” …euh, nee.

pure productenZijn er nog bepaalde voedingsstoffen of voeding die je tijdens (bepaalde fases) van je zwangerschap extra zou moeten eten? 
Dat is vooral vitamine D. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid tijdens je zwangerschap is 10 microgram. Vitamine D krijg je bijvoorbeeld binnen door zonlicht, dus regelmatig naar buiten gaan tijdens je zwangerschap is erg belangrijk. Het zit ook in in de vette vis (bijv. zalm dat goede visvetzuren bevat. Dit is o.a. goed voor de ontwikkeling van de hersenen van je kindje ), waarvan ik zou adviseren dit echt 1 keer per week te eten.
Ik heb wel eens gehoord dat wanneer je kindje echt spier gaat aanmaken dat je dan extra eiwitten moet eten… is dat een fabeltje?
Nee het is geen fabeltje, het is waar dat je tijdens je zwangerschap iets meer eiwitten mag eten maar in Nederland krijgen we eigenlijk bijna nooit te weinig eiwitten binnen. Het eten van eiwitten is eigenlijk vooral belangrijk om voldoende ijzer binnen te krijgen. Voor de zwangerschap hebben ongeveer 10% van de vrouwen een ijzertekort en na de zwangerschap is dat maar liefst 50%. Je zou wat meer vlees, vis of kip kunnen eten (125 g.-150 g. per dag) en daarmee verhoog je ook je eiwit innamen. Ben je niet zo’n vlees/vis eter eet/drink dan iets meer zuivel, eet een eitje extra, eet volkorenbrood of eet groente waar veel ijzer in zit (spinazi, broccoli en sperziebonen). Probeer ook vitamine C. rijke producten te eten als fruit (sinaasappel, kiwie, etc.) want vitamine C. zorg dat ijzer uit je voeding gehaald worst en het bevordert de opname van ijzer in je lichaam.

eiwit - ijzerJe ziet steeds meer het gebruik van voedingssupplementen, ook tijdens je zwangerschap wat vindt jij daar van? 
Nee, zou ik niet adviseren. Vooral niet de algemene multivitamine want daar zit vitamine A in, daarvan krijg je al snel te veel binnen en dat is schadelijk voor je kindje. De verloskundige of je dokter zal je alleen adviseren foliumzuur en vitamine D extra te slikken. Natuurlijk is een speciale multivitamine voor zwangeren niet erg daar is de vitamine A uitgehaald.

Heel iets anders maar wel erg belangrijk, tussendoortjes! Meer lekkere trek, hoe stillen we die op een goede manier?
Eet noten, dan heb je gelijk de goede Omega vetzuren te pakken en het bevat geen koolhydraten en heeft daardoor geen invloed op je bloedsuikerspiegel waardoor je niet snel weer honger hebt. Er zitten ook vezels in wat je stoelgang bevordert. Ik heb ook wel eens iets gehoord over gedroogd fruit…? Ja, dat bevat ook veel vezels. Natuurlijk ook wel natuurlijke fruitsuikers die wel invloed op je bloedsuikerspiegel hebben maar niet zo veel als wanneer je een glas cola zou drinken. Die suiker geeft zo’n grote piek (zo’n groot verschil) in je bloedsuiker spiegel dat je na een korte periode al weer honger hebt of behoefte hebt aan suiker. Het suiker uit gedroogd fruit, in combinatie met de vezels wordt minder snel opgenomen waardoor je minder snel weer trek hebt.
Zijn er nog tussendoortjes die heel verantwoord lijken maar het eigenlijk niet zijn? 
Ja die zijn er zeker! Kijk maar eens op een verpakking van bijvoorbeeld ontbijtkoek, daar zit 40% suiker in. En de verantwoorde ‘Sonja Bakker eierkoek’? Die bestaat voornamelijk uit witte bloem (koolhydraten die omgezet worden in glucose, wat wanneer je lichaam het niet verbruikt, opgeslagen wordt als vet) suiker en ei… niet zo heel verantwoord dus. Mueslirepen kunnen wel gezond zijn als er niet te veel suiker in zit, deze variant haal je meestal bij reform winkels.

tussendoortjeWakker worden met een lekker bakkie thee of koffie… dat zit er ook niet meer in, of wel?
Jawel hoor. Je moet natuurlijk oppassen met cafeïne maar 1 tot 2 kopjes per dag kan geen kwaad. Wil je cafeïne helemaal vermeiden drink dan kruiden thee of witte thee en probeer eens granen-koffie. Het is natuurlijk niet te vergelijken met  echte koffie maar er zit geen cafeïne in en je begin je dag wel met een lekker warm drankje.

En als laatste… super food, feit of fabel? 
Als je het eet omdat je het lekker vindt en je er goed bij voelt, vooral blijven doen. Eet je het alleen omdat het gezond is, niet aan beginnen. Als je gevarieerd eet, je eten vers en zo min mogelijk bewerkt is, krijg je voldoende gezonde voedingsstoffen binnen om je fit en energiek te voelen. Hou je aan de 200 gram groente per dag (ter vergelijking, een tomaat weegt gemiddeld 70 gram). Probeer bijvoorbeeld bij je lunch of als tussendoortje al salade, (snoep)tomaat, wortel, komkommer te eten zodat je ’s avonds bijvoorbeeld nog maar 100 gram moet eten.

Lisette’s tips die ze jullie graag nog mee wil geven zijn:

– Probeer zo lang mogelijk matig intensief te blijven sporten of bewegen. Kijk wat je leuk vind en ga dat alleen of met een vriend of vriendin doen. Zo zorg je ervoor dat je spieren in vorm blijven en je gaat je er fitter en energieker door voelen.

– Luister goed naar je lichaam. Door naar je lichaam te luisteren, krijg je wat je nodig hebt en zorg je ervoor dat je minder behoefte hebt aan bijvoorbeeld ongezond voedsel en je meer energie overhoudt voor de dingen die jij leuk vindt.

– Geniet vooral van je veranderende lichaam, het is zo’n bijzondere periode die jij en je kindje samen doormaken, mooi om daar eens bij stil te staan!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s